Een acute ontsteking is niets anders dan een natuurlijke afweerreactie. Je immuunsysteem probeert om bacteriën zo snel mogelijk uit een wond te verdrijven of een infectie op te ruimen. Bij een laaggradige ontsteking is er ook sprake van een ontsteking, maar is er geen acute wond of infectie. Omdat je geen koorts hebt of pijn ervaart voel je je ook niet ziek. Dat terwijl je immuunsysteem wél gealarmeerd is. Met alle gevolgen van dien. Eén van de belangrijkste dingen die je zelf kunt doen om laaggradige ontstekingen binnen de perken te houden, is op je voeding letten.


Laaggradige ontstekingen worden ook wel chronische of stille ontstekingen (low grade inflammation) genoemd. Er is geen acuut probleem zoals pijn of koorts, maar je immuunsysteem is wél geactiveerd. Dit is een strategie van je lichaam om ervoor te zorgen dat ziekteverwekkers zich slecht kunnen vermenigvuldigen. Bij laaggradige ontstekingen circuleren er namelijk constant ontstekingsstoffen in je lijf die via je bloedbaan naar je organen en weefsels verspreid worden. Dit soort ontstekingen is niet ‘genezend’. Laaggradige ontstekingen kunnen juist ziekmakend zijn. In tegenstelling tot een ‘gezonde’ ontstekingsreactie waarbij beschadigd weefsel wordt vernietigd en afgevoerd, blijft een laaggradige ontsteking actief. Een laaggradige ontsteking is een noodoplossing die ervoor zorgt dat ziekteverwekkers zich slecht kunnen vermenigvuldigen en weinig schade aan kunnen richten. Omdat het een milde immuunreactie is worden de ziekteverwekkers niet vernietigd en afgevoerd.


De stille sloper van je gezondheid

Omdat je laaggradige ontstekingen vaak niet voelt of ziet, kunnen ze jaren sudderen voor je iets merkt. In de tussentijd raakt je immuunsysteem wel ‘overwerkt’. Dit kan uiteindelijk resulteren in een auto-immuunziekte waarbij het lichaam zichzelf aanvalt. Laaggradige ontstekingen kunnen daarom ook een rol spelen bij het ontstaan van reumatische aandoeningen, zoals artrose en osteoporose.


Wat kun je zelf doen?

Drie belangrijke maatregelen die je zelf kunt treffen om laaggradige ontstekingen te genezen en voorkomen zijn: goed slapen, je stress verminderen, bewegen en ontstekingsremmende voeding eten. Hieronder hebben we 10 voedingsmiddelen op een rij  gezet die je beste vriend zijn op weg naar een ontstekingsvrij leven.

LET OP: Overleg eerst met je specialist als je een dieet volgt wegens gezondheidsklachten!


1). Bladgroente

Uit onderzoek is gebleken dat donkergroene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie sterk ontstekingsremmend werken. Wetenschappers vermoeden dat dat komt omdat ze fenolen en carotenoïden bevatten. Je kunt bladgroenten natuurlijk toevoegen aan een salade of een warm gerecht of een groenteshake maken.


2). Bessen

Bessen verlagen de ontstekingsmarkers in ons bloed, vooral blauwe bessen. Zowel in verse als bevroren vorm kunnen ze hun magische werk verrichten in je lichaam. Ze zijn lekker in havermout, yoghurt of salades. Of gewoon uit de hand, natuurlijk!


3). Granaatappel

Een ander stuk fruit dat een bovengemiddelde ontstekingsremmende werking heeft is de granaatappel. Recent is uit onderzoek gebleken dat de granaatappel ontstekingsbevorderende cytokines in het bloed vermindert. Hierdoor ontstaan minder ‘plaques’ die in verband worden gebracht met Alzheimer. Granaatappels kunnen ook ondersteuning bieden voor mensen met diabetes type 2.


4). Koolgroenten

Kolen, broccoli en spruitjes bevatten sulforafaan. Dit stofje is in verband gebracht met verminderde ontstekingen in de aderen. Broccoli bevat daarnaast ook de krachtige antioxidant kaempferol. Dit stofje heeft volgens veel onderzoeken een krachtige ontstekingsremmende werking. Het is geel van kleur maar dat is maar zelden zichtbaar, omdat de groenten die kaempferol bevatten vaak groen zijn.


5). Olijfolie

Olijfolie bevat omega 9 in de vorm van oliezuur, wat volgens de wetenschap sterk ontstekingsremmend werkt. Ga het liefst op zoek naar een onbewerkte variant in een glazen verpakking.


6). Vette vis

Een ander vetzuur dat de ontstekingswaarden in je lijf kan verlagen, is omega 3. Uit onderzoek bleek dat mensen die leden aan ontstekingsziekten als reuma veel baat hadden bij een verhoogde omega 3 inname. Vooral langeketen omega 3 vetzuren zoals EPA en DHA zijn effectief. Die vind je in vette vis zoals haring, makreel en zalm. Wist je trouwens dat algen ook zeer veel EPA en DHA aanmaken? Een andere goede bron van langeketen omega 3 vetzuren is dus algenolie.


7). Thee

Zwarte, groene en rooibos thee werken allemaal ontstekingsremmend. Groene thee springt eruit, en dat dat komt omdat het het stofje EGCG bevat, een type catechine. EGCG kun je trouwens ook vinden in capsules. Als je liever geen (extra) cafeïne wilt consumeren, let er dan op dat je geen supplement kiest met toegevoegde cafeïne (of dat je de hele dag door groene thee drinkt!).


8). Paddestoelen

Paddestoelen zoals Reishi, Cordyceps, Shiitake, Maitake en Porcini blijken volgens onderzoek te beschikken over krachtige, ontstekingsremmende eigenschappen. Dat komt waarschijnlijk omdat ze de darmwand als het ware ‘repareren’. Een groot deel van je immuunsysteem werkt via je darmen, en kan door consumptie van paddestoelen worden gekalmeerd.


9). Knoflook

Volgens wetenschappers werkt knoflook vooral ontstekingsverlagend via de zwavels die de productie van het lichaamseigen glutathion stimuleren. Vooral als je last hebt van ontstekingen in je darmen kan knoflook helend zijn. Voeg dus dagelijks vooral een (extra) teentje aan minimaal één van je maaltijden toe.


10). Kruiden

Heel veel verschillende kruiden hebben sterke medicinale eigenschappen. Curcuma is een voorbeeld van een kruid dat een krachtig ontstekingsremmend effect op je lichaam kan hebben. Verder kun je eens overwegen wat extra gember, kaneel, kruidnagel, peper, oregano en salie toe te voegen aan je maaltijden. Als je trouwens voor het gemak graag voorgemaakte kruidenmixjes koopt, zit je ook goed! Mengsels zoals Italiaanse kruiden of kerriekruiden zijn extra heilzaam omdat de kruiden elkaar onderling versterken in hun genezende kracht.


Bron: healthylifestyle.nl

17 keer bekeken

Contact

 

BTW nr. NL001603241B42

KvK Amsterdam 72056215

 

BANK NL79 ABNA 0826 6817 35

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • YouTube Social Icon

Copyright ©2018 - 2020 by ACTT Centrum voor Leefstijl en Vitaliteit