Bijgewerkt: mei 2

Vooral in deze tijd waarin het coronavirus de wereld overheerst en een gezonde leefstijl nog belangrijker is dan ooit, zet ik graag in de spotlights: eiwitten. Een ander woord voor eiwit is proteïne, wat ‘eerste voedingsmiddel betekent.




Eiwitten maken én houden je gezond Eiwitten zijn essentieel voor jouw gezondheid. Tekort aan eiwitten zorgt ervoor dat je overeet. Jullie hebben ongetwijfeld vaak gehoord en gelezen over koolhydraten en vetten in relatie tot gezondheid. Koolhydraten en vetten zijn macronutriënten. De belangrijkste macronutriënten wordt vaak vergeten. Vooral in deze tijd waarin het coronavirus de wereld overheerst en een gezonde leefstijl nog belangrijker is dan ooit, zet ik graag in de spotlights: eiwitten. Een ander woord voor eiwit is proteïne, wat ‘eerste voedingsmiddel betekent.

Waarom zijn eiwitten zo belangrijk? Eiwitten zijn opgebouwd uit ketens van aminozuren. Denk aan een ketting die uit kralen bestaat. De ketting is het eiwit en de kralen zijn de bouwstenen, de aminozuren. Eiwitten hebben veel essentiële functies in jouw lijf. Allereerst als bouwstof, want je bestaat voor het grootste deel uit eiwitten. Ze vormen je spieren, pezen, botten, organen en andere bindweefsels. Je lever en immuunsysteem kunnen niet zonder eiwitten functioneren. Eiwitten zijn ook betrokken bij belangrijke lichaamsfuncties zoals de bloedsuikerbalans, goede slaap en de stemming. In nood kunnen eiwitten ook als brandstof worden gebruikt, maar in normale omstandigheden zijn koolhydraten en vetten de eerste keus. Belangrijke hormonen zoals schilklierhormoon en neurotransmitters zoals serotonine en dopamine worden ook uit eiwitten gemaakt.

Hoeveel eiwitten moet je precies eten? Een gemiddelde volwassene heeft ongeveer 0,8 gram eiwit x kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Om het sommetje simpel te houden: als je 100 kg weegt heb je 80 gram eiwit per dag nodig en als je 50 kilo weegt heb je 40 gram eiwitten per dag nodig. Voorbeelden voeding en hoeveelheid eiwit:

Voeding Eiwit 1 ei 7 g 1 portie (200 g) kabeljauw 50 g 1 haring 14 g 1 (100 g) kipfilet of mager rundvlees 25 g

1 (150 g) portie kwark 15 á 20 g 1 groentelepel (60 g) peulvruchten 5 g

1 handje (20 g) amandelen 4 g

Veel mensen, bijna iedereen heeft een eiwittekort. Het zorgt voor verminderd herstel en versnelde veroudering en het zorgt er ook voor dat je te veel eet.

Verzadigingssignaal Eiwitten zorgen voor het verzadigingsgevoel. Dit gevoel treedt na het eten van veel eiwitten snel op. Je zit vol en stopt letterlijk met eten. Het laat goed zien dat eiwitten de belangrijkste macronutriënten zijn, omdat het verzadigingsgevoel aan eiwitten is gekoppeld. Pas als het lichaam voldoende eiwitten binnenkrijgt, zal je stoppen met eten. Bij koolhydraten en vetten gaat de verzadigen veel trager. Koolhydraten verzadigen nauwelijks. Ontbijt maar eens met drie broodjes met jam, chocoladepasta en hagelslag. Anderhalf uur later zal je weer trek krijgen en op jacht gaan naar eten. Vetten verzadigen wel, maar trager dan eiwitten. Het gevolg is dat je veel meer vetten en calorieën binnenkrijgt als je vetten zonder eiwitten eet.

Hoe merk je dat je eiwittekort hebt? Een tekort aan eiwit in je voeding zorgt voor een storing van de signaaloverdracht in je cellen. Signalen zoals slaap- en stemmingsproblemen kunnen optreden. Je immuunsysteem kan zonder eiwitten zijn functie niet goed uitoefenen, dus loop je meer kans om ziek te worden. Er zal onvoldoende onderhoud aan organen en bindweefsels zijn, wat zichtbaar kan worden als een slechte conditie van de huid, haar en nagels, een slechte wondgenezing, spierafbraak of spierpijn. En tekort aan eiwitten in je voeding zorgt er dus voor dat je veel eet. Wat moet je dan eten? Een gevarieerd voedingspatroon met dagelijks voldoende plantaardige en dierlijke eiwitten. Klik hier voor een overzicht van plantaardige- en dierlijke eiwitten.

Onthoud dat eiwitten essentieel zijn voor jouw gezondheid. Zorg ervoor dat je bij iedere maaltijd eiwitten eet voor een goede verzadiging en behoud van jouw gezondheid. Het gevolg is dat je minder eet en meer herstelt. Meer informatie over eiwitten vind je ook op de website van het voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/nl/zoek.aspx?query=eiwitten


29 keer bekeken

Contact

 

BTW nr. NL001603241B42

KvK Amsterdam 72056215

 

BANK NL79 ABNA 0826 6817 35

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • YouTube Social Icon

Copyright ©2018 - 2020 by ACTT Centrum voor Leefstijl en Vitaliteit